Att bygga muskler

Är du ute efter att växa i muskelmassa och bränna kalorier mer effektivt? Detta händer inte över en natt men du kommer att vara på god väg att lägga till muskelmassan om du följer några steg (nästan slaviskt). Det spelar ingen roll hur många timmar om dagen du styrketränar, äter du inte rätt så kommer du inte att få din drömkropp. Se till att du får i dig tillräckligt med protein för att stödja muskeltillväxten. Sikta på mellan 1-1,8 gram protein per kilo/kroppsvikt. Drick tillräckligt med vatten. Din kropp behöver mycket vatten för att kunna bygga så mycket muskler som möjligt.

Ät regelbundet

Istället för att du äter två eller tre stora måltider under dagen så är det mycket bättre om du ändrar dina matvanor så att du äter fem eller sex mindre måltider under dagen. För att hålla ditt intag av protein hög, kan en eller två av dessa måltider vara en proteinshake.

Ta dina vitaminer

Förutom en välbalanserad kost, inkluderar ett multivitaminpreparat till den dagliga rutinen. Det kommer att se till att din kropp behåller alla vitaminer och mineraler som behövs för att hålla sig frisk. Det finns många alternativ , beroende på din ålder, kön och livsstil, fråga en apotekare om du skulle vara osäker.

Styrketräning

Träna hårt! Träning med höga reps är bra för att bygga uthållighet, men det kommer inte att hjälpa dig att bygga upp storleken på musklerna eller styrkan. Det ultimata är att sträva efter ca 3-8 repetitioner per muskelgrupp, och 6-12 reps per set för din vanliga rutin. Begränsa ditt totala pass till cirka 45 minuter per dag . Var 4-6 veckor , varierar du din rutin. Begränsa din konditionsträning.När du utför cardio kan det vara bra för fettförbränning en men inte lika bra för muskeltillväxten eftersom att du även förbränner glykogen och aminosyrorna i kroppen. Om du vill sprnga några gånger i veckan så är det viktigt att du ser till att äta mer mat för att kompensera för förlorade kalorier.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *