Hantera en kropp som är i ständig förändring

När man tränar inför olika säsonger blir det lätt hänt att kroppen skiftar en hel del beroende på vilken fast man är i på sin träning. Under bulkperioder som vanligtvis pågår under höst & vinterperioden är det inte ovanligt för min egna del att gå upp cirka 5-10 kg (speciellt i samband med alla julmiddagar!). Runt vårtider brukar paniken sätta sig in och man gör sig redo att förlora allt onödigt kroppsfett. Då är det lätt hänt att man skiftar i olika storlekar för klädseln. Därför brukar jag oftast vara försiktig med att spendera allt för mycket pengar på klädsel som jag vet ändå bara kommer sitta bra under utvalda delar av året. Jag brukar ofta besöka Ellos.se där jag via Kampanjjakt.se får tillgång till ett stort utbud av erbjudandekoder. Under våren har jag inhandlat ett stort antal sommarkläder & accessoarer och fått upp till 50% lägre pris på mitt köp. Ibland får man t.o.m. möjlighet att handla välkända varumärken till låga priser. Jag kan även tipsa om erbjudandekoder till Jotex som har ett snarlikt utbud men mer fokus på heminredning. Jag brukar oftast besöka dessa två sidor när det är dags att inhandla något till hem & hushåll till ett vettigt pris. Och man behöver inte oroa sig för att ha inhandlat dyra klädesplagg som inte passar kommande säsonger när man kan köpa billiga kläder till reducerat pris.

tips på rabattkoder till ellos och jotex

Att bygga muskler

Är du ute efter att växa i muskelmassa och bränna kalorier mer effektivt? Detta händer inte över en natt men du kommer att vara på god väg att lägga till muskelmassan om du följer några steg (nästan slaviskt). Det spelar ingen roll hur många timmar om dagen du styrketränar, äter du inte rätt så kommer du inte att få din drömkropp. Se till att du får i dig tillräckligt med protein för att stödja muskeltillväxten. Sikta på mellan 1-1,8 gram protein per kilo/kroppsvikt. Drick tillräckligt med vatten. Din kropp behöver mycket vatten för att kunna bygga så mycket muskler som möjligt.

Ät regelbundet

Istället för att du äter två eller tre stora måltider under dagen så är det mycket bättre om du ändrar dina matvanor så att du äter fem eller sex mindre måltider under dagen. För att hålla ditt intag av protein hög, kan en eller två av dessa måltider vara en proteinshake.

Ta dina vitaminer

Förutom en välbalanserad kost, inkluderar ett multivitaminpreparat till den dagliga rutinen. Det kommer att se till att din kropp behåller alla vitaminer och mineraler som behövs för att hålla sig frisk. Det finns många alternativ , beroende på din ålder, kön och livsstil, fråga en apotekare om du skulle vara osäker.

Styrketräning

Träna hårt! Träning med höga reps är bra för att bygga uthållighet, men det kommer inte att hjälpa dig att bygga upp storleken på musklerna eller styrkan. Det ultimata är att sträva efter ca 3-8 repetitioner per muskelgrupp, och 6-12 reps per set för din vanliga rutin. Begränsa ditt totala pass till cirka 45 minuter per dag . Var 4-6 veckor , varierar du din rutin. Begränsa din konditionsträning.När du utför cardio kan det vara bra för fettförbränning en men inte lika bra för muskeltillväxten eftersom att du även förbränner glykogen och aminosyrorna i kroppen. Om du vill sprnga några gånger i veckan så är det viktigt att du ser till att äta mer mat för att kompensera för förlorade kalorier.

 

 

Skridskoåkning

Har du alltid velat att glida graciöst över isen utan att falla på ryggen? Brukar du som många andra göra en sålit så fort du stället dig på isbanan? Varje ny skridskoåkaren brukar falla några gånger, men om du är fast besluten på att träna och göra ditt bästa, kan du lära dig att åka skridskor som ett proffs. Allt du behöver är rätt utrustning, en isbana och viljestyrkan.

Hitta bra skridskor
Skridskor ska köpas med bäst komfort och ska finnas i de flesta skostorlekarna och i många olika märken. Men är du nybörjare så är ett par låneskridskor ett bra alternativ tills du är säker på att detta är vad du vill fortsätta att göra.

Börja med att gå långsamt på isen. De flesta skridskorna har plastskenor som du kan börja gå på innan du tar av dem. Första knepet är att du ska kunna känna dig säker när du står upp i dina nya skridskor, därefter anpassar sig kroppen. Detta är själva inlärningsprocessen förvänta inte dig att kunna stå upp direkt. Försök att hålla dina ben så stabila som möjligt. Gå försiktigt på isen samtidigt som du håller i dig i någon kant av isbanan. Det finns alltid instruktörer nära banorna som du kan fråga om hjälp om du skulle känna dig osäker.

 

Balett

Balett började i kungliga domstolar i början av 1600-talet och tidiga former av denna eleganta och sofistikerade konst involverade långa kjolar och trätofflor. Denna typ av dans är mycket populär runt om i hela världen och om du studerar balett kan det bidra till att du stärker din kropp. Människor som studerar balett behåller också flexibilitet hela sitt vuxna liv, vilket gör denna teknik grunden för utbildning för alla typer av dans. Dansen tar engagemang och kräver seriös träning.

Sträck dina muskler ordentligt. Stretching är viktigt för att stärka musklerna och att förlänga din hållning. Det är viktigt att det görs i början av varje balett session och även före en föreställning. För att ge dina muskler tillfälle att värma upp så är det bra om man stretchar 10-15 min om dagen, vilket även minskar risken för skador. Använd alltid balettskor. Riktigt bra skor ska sitta åt, men inte så hårt att de stoppar blodflödet och skapar domningar i fötterna. Det finns olika stilar och typer av skor, fråga din balettlärare eller en försäljare i butiken för rådgivning. Om du vill. Om du inte vill köpa balettskor till en början så är det okej att använda dig av strumpor med gummi under så att du inte halkar, men det är inget att rekommendera.

Att lära sig olika sporter

Bowling är både ett roligt sätt att tillbringa tid med vänner och en allvarlig tävlingsidrott. Om du vill lära dig att bowla som ett proffs så har du hittat alldeles rätt. Först och främst så måste du förstå dig på banan. En bowlingbana är 18,3 m från övertrampslinjen . Det finns rännor på vardera sidan av bowlingbanan . Om ett klot svänger av banan så åker det in i rännorna och du förlorar ditt kast . Inflygningsområdet är 4,6 m lång och slutar vid foul linjen. Spelaren får inte överskrida övertrampslinjen under hans omgång, om du trampar över linjen så har du förlorat ditt kast. Om en boll går i rännorna och sedan studsar ut och träffar stiften, räknas det ändå inte.

Skor
Köp hem ett par bowlingskor . Om du är nybörjare så kan du bara hyra ett par skor vid bowlingbanan. Om du gillar denna sport är det bra att investera i ett par direkt spel. Gymnastikskor kommer inte att fungera för bowling eftersom att de inte glider lika naturligt som ett par bowlingskor. Om du inte bär bowling skor , kan du också skada eller lämna skrapmärken på golvet. Hyr ett par skor om du inte vill hamna i problem innan du ens startar ditt spel. Glöm inte att bära strumpor när du ska låna ett par skor, eller om du tar med dig dina egna.